روانشناسی تربیتی
مطالب علمی در حیطه ی روانشناسی تربیتی
 
 

چکیده:

هدف پژوهش حاضر تهیه­ ی بسته­ ی آموزش تفکر نقادانه و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان در دروس  علوم و ریاضی: بر اساس مطالعه­ ی تیمز بوده است. با استفاده از مبانی نظری موجود مولفه­ های تفکر نقادانه مشخص و بر اساس آن­ها بسته­ ی آموزش تفکر نقادانه تهیه گردید که به تایید متخصصان رسید. برای شرکت در این پژوهش دانش­آموزان دو کلاس سال سوم راهنمایی شهرستان بهارستان شرکت داشتند که به طور تصادفی به گروه­های آزمایش و گواه گمارده شدند. دانش ­آموزان گروه آزمایش در طول سه ماه و در خلال 12 جلسه، در زمینه ­ی تفکر نقادانه آموزش دیدند در حالی که گروه گواه در این مدت آموزش اضافی دریافت نکرد. ابزارهای این پژوهش عبارتند از بسته ­ی آموزش تفکر نقادانه، آزمون هوش کتل و سه فرم هم­ارز از سوال­های مطالعه­ی تیمز که در 3 نوبت (پیش­ آزمون، پس­ آزمون و آزمون پی­گیری) اجرا گردید. برای تحلیل داده­ ها از روش­های آماری تحلیل کوواریانس و آزمون t گروه ­های مستقل استفاده شد. در پژوهش حاضر 8 مولفه ­ی مناسب برای آموزش تفکر نقادانه مشخص گردید. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تفکر نقادانه باعث بهبود پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان در دروس ریاضی و علوم در حیطه­ های استدلال و به­ کارگیری شده است ولی تاثیر معناداری در حیطه ­ی دانستن نداشته است. همچنین بررسی نتایج آزمون پی­گیری نشان داد که بعد از گذشت سه ماه از اتمام آموزش، نمرات دانش ­آموزان گروه آزمایش به طور معناداری کاهش پیدا کرده است. از این پژوهش نتیجه گرفته می­ شود که آموزش تفکر نقادانه باعث پیشرفت دانش­ آموزان در دروس ریاضی و علوم می­گردد و پیشنهاد می­گردد که به منظور رفع مشکلات موجود در آموزش دانش ­آموزان از مولفه­ های تفکر نقادانه استفاده شود.

 



شنبه 15 تير 1392برچسب:, :: 21:25 ::  نويسنده : محمد شریفی

پیشرفت گرایان از شقوق متنوع مرتبط بهم مثل فعالیت .تجربه.شکل گشایی وروش پروژه حمایت می کنند.  آنهادر آموزش وپرورش شیوه های مشارکت گروهی واجتماعی ودموکراسی را ترغیب می کنند .شاخصه های آموزش وپرورش پیشروعبارتنداز:1-تاکید بر کودک بعنوان یادگیرنده (کودک محور)2-تکیه بر تجارب مستقیم (حل مساله یا پروژه)3-ترغیب فعالیتهای گروهی.

آنها معتقدند که مردم ذاتا نیک هستند –جامعه انسانی را می توان با اصلاحات اجتماعی تغییر شکل داد. روش عمومی آموزش شامل جریان آزاد گفت وشنود می باشد. توجه خاصی به فعالیتهای خلاق مثل رقص وطراحی وآواز می شد داشتند. دیوئی می گفت:مدارس سنتی نهادهای رسمی هستند که بر برنامه موضوع محوری تکیه می کنند که معارفی مثل.زبان وتاریخ وریاضی وعلوم راشامل می شود

مطلب ارسالی از دوست خوبمان خانم رحمانی می باشد ضمن تشکر از ایشان کل فایل را می توانید از اینجا دانلود نمایید



شنبه 10 فروردين 1392برچسب:, :: 11:21 ::  نويسنده : محمد شریفی



یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:, :: 20:57 ::  نويسنده : محمد شریفی

طرح دیداری حرکتی بندر- گشتالت

این آزمون برای سنجش ورود به دبستان ،تشخیص L.D، ارزشیابی مشکلات هیجانی،آسیب مغزی خصوصاً قطعه ی آهیانه ای راست به کار می رود و نیز در شناسایی کودکان عقب مانده واختلالOCDوADHD  و حتی روان پریشی کاربرد دارد

 نیز برای سنجش ویژگیهای نوجوانان به کار می رود.این آزمون در سال1938 توسط لورتا بندرloreta bender تدوین شد .کوپیتز koppitz آن را برای سنجش رشدی دیداری حرکتی کودکان 5-11 بکار برد.مهمترین محاسن آن اجرای سریع آزمون است و یکی از چهار آزمونی است که مورد استفاده ی گسترده قرار گرفته است.

         



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, :: 14:1 ::  نويسنده : محمد شریفی

دانش‌آموزان استثنايي
از نظر آموزشي به فردي «دانش‌آموز استثنايي» اطلاق مي‌شود كه از نظر ذهني (هوشي)، جسمي (حسي حركتي)، عاطفي يا اجتماعي تفاوت قابل ملاحظه‌اي با افرادهمسن خود داشته و اين تفاوت به حدي است كه برخورداري وي از آموزش و پرورش مستلزم تغييراتي (متناسب با ويژگي‌هاي دانش‌آموز) در برنامه، محتوا، روش‌ها، مواد و فضاي آموزش عادي و ارايه خدمات آموزشي و توان‌بخشي ويژه به آن فرد باشد.


 

ادامه مطلب ...


خلاقیت چیست؟

خلاقیت عبارتست از توانایی تولید چیزهایی که جدید، اصیل، مناسب و مفید است. از لحاظ روانشناسی تربیتی درست نیست که هر اثر صرفا جدید را حاکی از خلاقیت بدانیم بلکه باید به جوانب تربیتی مسئله نیز توجه داشته باشیم. برخی در تعریف خلاقیت، گفته اند: خلاقیت، ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول، به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن، رضایت شخصی و احتمالاً خوشنودی دیگران خواهد بود .

نمود های خلاقیت در افراد مختلف متفاوت است و در هر فردی ممکن است به صورت خاصی متناسب با شرایط خود را نشان دهد. و از آنجا که هر فردی دارای نوعی از خلاقیت است باید از برچسب زدن به شاگردان و تقسیم آنها به خلاق و غیر خلاق خودداری کنیم.

گاردنر و تورنس از پیشگامان مطالعه در مورد خلاقیت هستند؛ به گفته گاردنر فرد خلاق کسی است که که به طور مرتب به حل مسئله می پردازد، تولیداتی می آفریند، و در حوزه های معینی به ابداع سوالات جدیدی می پردازد که اصالت و تازگی دارد و بعدا در فرهنگ و جامعه معین مورد پذیرش قرار می گیرد. بنابراین در این تعریف حل مسئله ، خلاقیت و استعداد در ارتباط با هم در نظر گرفته شده اند. تورنس نیز ابزاری برای سنجش خلاقیت ساخته است.

بعضى از فعاليت‏‌هاى آزمون تورنس عبارت از فعاليت‏‌هاى كلامي‌‏اند مانند:

1. تصويرى پيچيده به آزمون‏‌شونده ارائه مي‌‏گردد و از وى خواسته مي‌‏شود تا براى روشن شدن موقعيت موجود در تصوير، سؤال‏‌هايى را مطرح كند.

2. در اين فعاليت از آزمون‏‌شونده خواسته مي‌‏شود تا دلايلى را كه به ايجاد موقعيت اخير انجاميده است، حدس بزند.

 آزمون‏‌هاى تصويرى( غیر کلامی) نيز به كار مي‌‏رود، مانند:

1. در اين فعاليت، كاغذى حاوى تكه‌‏اى از يك منحنى رنگى به آزمون‏‌شونده داده مي‌‏شود و از وى درخواست مي‌‏گردد تا با تكميل آن، يك شكل غيرمعمول را تهيه كند.

2. از آزمون‏‌شونده خواسته مي‌‏شود كه مجموعه‏‌اى از اشكال را تكميل و نامشان را نيز در زير آن‌ها درج نمايد.

3. از آزمون‏‌شونده خواسته مي‌‏شود كه با مجموعه‌‏اى از خطوط موازى كه در اختيار وى قرار گرفته است، اَشكالى را تهيه نمايد.

پاسخ های فرد به تکالیف آزمون سنجش خلاقیت از لحاظ اصیل بودن، روان بودن، و انعطاف پذیری نمره گذاری می شوند.

خلاقیت، مستلزم بهره گیری از نوع خاصی از جریان فکری است؛ چیزی که یکی از روان شناسان، به نام گیلفورد، آن را «تفکر واگرا» نامید؛ تفکری که به گونه ای متفاوت از جریان عام فکری جامعه، در حل مسائل، نمود پیدا می کند.  به عبارت دیگر، فرد خلاق، تمایل دارد که مسائل مختلف را به طرق متفاوت حل کند؛ هر چند در ظاهر، یک راه حل بیشتر برای آن وجود ندارد.  در آزمون های هوشی بیشتر بر تفکر منطقی و تفکر همگرا تاکید می شود. از جمله تفاوت های تفکر منطقی با تفکر خلاق عبارتند از تفاوت در: وسعت عمل، مسير و جهت عمل، توالى عمل، چگونگى برخورد با اشتباه ‌‏ها و مسائل نامربوط.

اشترنبرگ و لوبارت نظریه ی سرمایه گذاری در خلاقیت را ارائه داده اند. آنان معتقدند که میزان سرمایه گذاری فرد در کارهای خلاقانه به منابع شناختی( حل مسئله- تفکر واگرا- تفکر همگرا- فرایند های شهودی و ...) منابع شخصیتی( سبک نوآورانه در تفکر تحمل ابهامات- پافشاری و ...)منابع انگیزشی( تمرکز بر اجرای تکلیف) و منابع محیطی( تاکید بر کنجکاوی- پذیرش ویژگی های متفاوت فردی- وجود پروژه های چالش انگیز و ...)بستگی دارد.

موانع خلاقیت

الف- موانع ‏شناختى‏:  عادت، رويگردانى از ابهامات، اتكا بر مفروضات، تفكر منفى

ب- موانع عاطفى: ترس از شكست و اشتباه، عدم اعتماد به نفس

ج- موانع اجتماعى‏: مطابقت، تأييدطلبى و ترس از عدم استقبال اجتماعى، سنت‏‌ها

موانع خلاقیت در مدارس

ü      ايجاد رقابت نامناسب ميان دانش‌‏آموزان‏

ü      مقايسه‌ي غيرمنطقى دانش‌‏آموزان و عملكرد آن‏‌ها با يكديگر

ü      اجازه‌ي ابراز عقيده ندادن به دانش‏‌آموزان‏

ü      عدم توجه به پرورش قدرت تخيل دانش‌‏آموزان‏

ü      عدم ايجاد فرصت لازم براى ابداع و ابتكار دانش‌‏آموزان‏

ü      تأكيد بر اطاعت و پيروى دانش‌‏آموزان‏

ü      بي‌‏توجهى نسبت به كنجكاوى و پرسش‌‏هاى دانش‌‏آموزان‏

ü      ايجاد خودپنداره ى ضعیف در دانش‌‏آموزان‏

ü      اجازه اشتباه ندادن به دانش‏‌آموزان و توبيخ اشتباه‏‌هاى آنان‏


 

رهنمود هایی برای تقویت خلاقیت در شاگردان:


ü      تفکر واگرا را بپذیرید و ترغیب کنید

ü      ابراز مخالفت شاگردان را تحمل کنید

ü      شاگردان را ترغیب کنید تا به قضاوت خود اعتماد کنند

ü      محرک تفکر خلاق باشید

ü      توجه شاگردان را به پاداش های درونی حاصل از فعالیت های خلاق جلب کنید.

ü      سوال های مناسب بنویسید

ü      فرصت مناسب را برای مخاطره جویی ها ی دانش آموزان فراهم کنید


ü      توجه داشته باشید که استعداد فقط سهم کوچکی از خلاقیت است و تمرین و نظم بخشیدن به آن از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

ü     به دانش آموزان اجازه کشف کردن و تصمیم گیری دهید.

 



ادامه مطلب ...


تدریس چیست؟

از بررسی مجموعه ی تعاریف ارائه شده  در کتب متفاوت می توان نتیجه گرفت که «تدریس، فعالیتی تعاملی و منظم و هدفمند بین معلم و دانش آموز به منظور تسهیل یادگیری است.»

 عوامل اصلی چنین فعالیتی عبارتند از: طراحی، اجرا و ارزشیابی. طراحی پایه و اساس اصلی این فرآیند است که دو عامل دیگر یعنی اجرا و ارزشیابی بر آن استوار هستند و تحقق مطلوب آنها وابسته به کیفیت طراحی آموزشی است.

هما نطور كه معمار نمی تواند بدون در دست داشتن طرحي انديشيده، ساختماني را به اسلوبي اصولي بناكند، معلمان نيز بدون در اختيار داشتن طرح آموزشي علمي و اصولي، نميتوانند تدريس اثربخش داشته باشند

طراحی آموزشی چیست؟

طراحی آموزشی (instructional design) یا طراحی آموزش (design of instruction) که گروهی از صاحبنظران این اصطلاح را با برنامه ریزی آموزشی (Instruction planning)کمابیش معادل بکار می برند، عبارت است : انتخاب، تولید و برنامه ریزی فعالیت هایی که به یادگیرندگان در یادگیری کمک می کند.

کروکشانک، جنکینس، و متکالف برنامه ریزی درسی به این صورت تعریف می کنند: فرآیندی که معلم توسط ان تصمیم می گیرد که 1) چه چیزی را آموزش دهد، و 2 ) چگونه آن را آموزش دهد، 3)چگونه تعیین کند که دانش آموزان در یادگیری موفق بوده واز آن راضی اند.

طراحی آموزشی، پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا و امکانات موجود با توجه به ویژگیها و ساخت شناختی دانش آموزان است. طراحی آموزشی، خواه مربوط به یک دوره  کامل یا به یک جلسه ی آموزشی باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است. توجه و دقت در تنظیم آن می تواند موجب کارایی و اثر بخشی تدریس شود.

طراحی به معنی اختراع کردن، اندیشیدن یا تنظیم یک نظریه ذهنی، ترسیم و آماده کردن پیش نویس یک نقشه، اختصاص دادن یا بکار گیری منابع برای دستیابی به یک هدف و بالاخره تهیه یک نقشه کاری برای حصول به آنچه که از پیش تعیین شده است، میباشد. همانطور که مطرح شد کار طراح نقشه کشی برای آینده است و این طراحی در هر زمینه ای که انجام شود نامی خاص به خود میگیرد که در اینجا بحث از طراحی آموزشی است که طراح به نقشه کشی و فراهم آوردن برنامه ای برای آموزش دست میزند که طراحی آموزشی نامیده می شود.

فايده  و اصول مشترک انواع طراحي های آموزشي چيست ؟(جدا از تفاوتهای نظری و کاربردی)


هدفهاي آموزشي به طور دقيق و واضح مشخص مي شود

_ انتظارات مدرسين از دانش آموزان مشخص مي شود .

_ فعاليتهايي كه بايد به طور منظم انجام شود مشخص مي شود .

_ شيوه تدريس و رسانه آموزشي متناسب با هدف برنامه تعيين مي شود

_ محتواي آموزشي استاندارد مي شود .

_ تكليف فراگير مشخص ميشود و او ميداند از او چه انتظاري مي رود

_ روشهاي ارزشيابي برنامه مشخص ميشود .

_ سنجش ميزان موفقيت و پيشرفت تحصيلي واقعي تر مي شود .


الگوهای طراحی آموزشی راه حلهای مناسب را برای رسیدن به نتایج مورد نظر در شرایط داده شده مشخص می کنند و به صورت مجموعه ای از فرمولهای طراحی می توان از آنها در موقعیت های مختلف سود جست. الگوهای طراحی آموزشی به عنوان یک نقشه و طرح می باشد که یک تکنولوژیست آموزشی فعالیت های خود را بر اساس آن تنظیم و سازماندهی می کند.

خصوصیات الگوهای طراحی آموزشی

الگوهای طراحی آموزشی با اینکه با یکدیگر تفاوتهایی دارند لیکن دارای خصوصیات مشترکی می باشند.
1. الگوها فهرستی از کارها و فعالیت های و تصمیمهایی که یک طراح آموزشی باید انجام دهد مشخص می کنند.
2. الگوها ترتیب انجام امور را مشخص می کنند. به عبارتی معین می کنند که کدام کار باید قبل از کار دیگر انجام شود.
3. الگو تمام تجارب یک طراح آموزشی را در اختیار سایر افراد و علاقه مندان قرار می دهد تا آن را به عنوان سر مشق به کار گیرند.

می توان گفت، اولین اقدام یک تکنولوژیست آموزشی در طراحی، انتخاب یا تهیه الگوی طراحی آموزشی می باشد تا تمام فعالیتهای خود را بر اساس مقتضیات و وضعیت محیطی خود تغییراتی در آنها ایجاد کند یا در بعضی موارد به ابداع و طراحی الگوی جدید اقدام کند.

می توان دو دسته الگو در نظرگرفت:

1) الگوی آموزش معلم محور : (instruction Teacher- centered) این الگو بر این فرض استوار است، که " رفتارها، دانشها و باورهای مشخصی وجود دارند که باید آموخته شوند، و راهبردها یا شرایط متفاوتی موجودند که هریک برای بخشی از آن هدفها ، دانشها و باورها مناسب ترند.

2) الگوی آموزش یادگیرنده محور: (learner- centered instruction) این دسته برای سازمان دادن محیط های آموزشی که دانش آموزان را به هنگام حل مسئله و دست یابی به فهمیدنهای خود حمایت کنند توصیه هایی بدست می دهند.

الگوی آموزشی معلم محور                                             تعیین هدفهای آموزشی

                     مرحله 1: فعالیت های پیش از عمل آموزش         تعیین ویژگی ها و رفتارهای ورودی

                                                                انجام ارزشیابی مقدماتی(سنجش آغازین)   

مرحله دوم: فعالیت های پیش از عمل آموزش و ضمن آن (در این مرحله معلم درتمام مراحل تهیه طرح آموزشی خود و اجرای آن به روانشناسی یادگیری و روانشناسی انگیزشی مراجعه می کند تا از انواع، شرایط، قوانین ونظریه های یادگیری اطلاع حاصل نموده و آنها را برای بهبود فعالیت های آموزشی خود مورد استفاده قرار دهد.)

 

مرحله سوم: فعالیت های ضمن عمل آموزش ( معلم به منظور آموزش هدفهای مختلف درس از روشهای مختلف بنا به اقتضای هدفها و ویژگیهای دانش آموزان، از فنون و روشهای مختلف آموزشی از جمله سخنرانی، اکتشافی، بحث گروهی و... استفاده می کند.)

                      مرحله چهارم: فعالیت های پس از عمل آموزش ( اجرای آزمون که به دقت هدفها آموزشی  

                            را اندازه می گیرد وسنجش عملکرد یادگیرندگان در واحدهای مختلف، به منظورحصول            

                       اطمینان از میزان یادگیری دانش آموزان در پایان هر واحد آموزشی یا واحد یادگیری ازجمله: انجام  

                            پروزه کار عملی، نوشتن گزارش ومقاله های تحقیقی، انجام کارهای آزمایشگاهی

طراحی آموزشی یاد گیرنده محور( براساس رویکرد سازنده گرایی)

واژه construct در فرهنگ های انگلیسی و فارسی به معنای ساختن ، بنا کردن ، طراحی کردن، تدوین کردن، تالیف کردن، نظریه پردازی کردن و... آمده است. ساختن گرایی شاخه ای است از روانشناسی شناختی و از پشتوانه تاریخی در فلسفه ، روانشناسی و تعلیم و تربیت برخوردار است. کلاس هایی که از طریق رویکرد سازنده گرا اداره می شوند تقریبا جوی شبیه کارگاه آموزشی دارند.این کلاسها فرصت کشف فعال ، کاوشگری و آزمایش را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند . بنابراین دراین رویکرد، یادگیری در برگیرنده فرایند ساختار دادن به دانش یا سازنده گرایی است.

در طراحی آموزشی معلم محور که در ابتدا اشاره شد طراحی فعالیتهای آموزشی معلم و فعالیتهای یادگیری دانش آموزان عمدتا بر عهده معلم است. اما در طراحی آموزشی یادگیرنده محور که مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی است برنامه ریزی یا طراحی وظیفه ی مشترک معلم و دانش آموزان و قابل مذاکره است.

تفاوت دیگر طراحی آموزشی معلم محور و طراحی آموزش یاد گیرنده- محور اینست که در طراحی نوع اول، هدفهای آموزشی و یادگیری به طور دقیق مشخص می شوند، اما در طراحی وابسته به نظریه های سازنده گرایی یا یادگیرنده- محور، هدف ها بسیار کلی تر و اساسی ترند .

گام بعدی در طراحی آموزشی یادگیرنده- محور ، تدارک محیط های یادگیری مناسب  برای رسیدن به هدفهای یادگیری.(با توجه با در نظر گرفتن علاقه ها و تفاوت های فردی) که لازم است  1- برای یادگیری استفاده از موضوع ها واندیشه هایی برای کمک به ایجاد توانایی در فهم عمیق

2. تبدیل موضوع درس به نقشه مفهومی 

گام سوم: انتخاب نمودن فعالیتها، مواد، پروژه ها، و عملکردها توسط معلم و دانش آموزان به کمک هم برای درک وفهم موضوع درسی

دراین طراحی نقش معلم زمینه سازی و هدایت است. و مسئولیت اساسی با دانش آموزان است که به گرد آوری، آزمایش، شرح و بسط وتفسیراطلاعات می پردازند.در این نوع طراحی بیشتر بر فرایند یادگیری تأکید می شود تا فرآورده یا نتیجه. این نوع طراحی را طراحی یکپارچه نیز می نامند. منظور این است که به جای انتخاب موضوعهای جداگانه برای یادگیری، می توان موضوعهای که به هم ارتباط نزدیک دارند انتخاب و دانش آموزان را به یادگیری همزمان آن تشویق کرد. مثلا ولفلک: مهارتهای هجی کردن، مهارت خواندن، مهارتهای نوشتن باهم لزومی ندارد جدا آموزش داده شوند

طراحی در سطوح مختلف آموزشی: کالاهان و کلارک سه سطح را پیشنهاد کرده اند:

-         طراحی درسهای ترمی یا ماده درسها؛ یک توالی کامل آموزشی که بخش مهمی از موضوع درسی (علوم، تاریخ و..)در طول یک ترم ارائه داده می شود. این نوع طراحی را می توان برای یک سال تحصیلی، یک نیم سال یا یک ثلث تحصیلی تنظیم کرد.

-         طراحی واحدهای درسی؛ واحد درسی به یک بخش عمده ازیک درس ترمی یا ماده درسی گفته می شود که شامل یک موضوع، مسأله یا مبحث عمده ی نسبتاً مستقل است که آموزش آن به چند هفته نیاز دارد.

-         طراحی درسهای روزانه؛ یک درس روزانه به بخش کوچکی از یک واحد درسی یا ماده درسی گفته می شود  که عموماً دریک جلسه ی درس و گاهی دو جلسه پشت سرهم آموزش داده می شود.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 12 دی 1390برچسب:, :: 17:21 ::  نويسنده : محمد شریفی

مقدمه: بروز ناهنجاری های اجتماعی به ویژه بزهکاری، خشونت، مصرف مواد مخدر و خودکشی در میان نوجوانان به ویژه در جوامع صنعتی غرب، بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان را به بررسی در زمینه ارزش های اخلاقی جلب نموده است. با آنکه ریشه و ماهیت بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی می تواند، اخلاق باشد، برخی بر این باورند که مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی نیز می توانند در گسترش و تشدید کجروی های اجتماعی موثرباشند. با وجود این، آموزش ارزش های اجتماعی و اخلاقی در میان نوجوانان و جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است. یکی از نظریه پردازانی که در این زمینه بسیار کوشید، لورنس کلبرگ است.

در ابتدا اشاره ای مختصر به نظریه اخلاقی پياژه میکنیم:

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 25 آبان 1390برچسب:, :: 21:14 ::  نويسنده : محمد شریفی

طبیعت گرایی

مقدمه

طبیعت گرایی از فلسفه های قدیمی است که طبیعت را تنها واقعیتی می پندارد و تقریبا به غیر آن معتقد نیست . بسیاری از طبیعت گرایان به ویژه در یونان باستان ماده گرایانی بودند که اعتقاد به وجود نظام فوق طبیعت را مردود می انگاشتند .به نظر پیروان این سیستم فکری آنچه واقعیت دارد همان طبیعت است آن چنان که حواس ما درمی یابند و هیچگونه علت و قدرت فراسوی طبیعی بر جهان حکومت نمی کند بلکه جهان قائم به ذات است و خودش راهنما و رهبر و مدیر خویشتن است . بر طبق این دیدگاه زندگی بدنی، عقلی ، اخلاقی و روحی انسان نیز مانند سایر جنبه های طبیعت یک امر و پدیده ی طبیعی است .




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 25 آبان 1390برچسب:, :: 21:12 ::  نويسنده : محمد شریفی

شرح حال:

لوین در سال 1890 در آلمان به دنیا آمد، و تحصیلات خود را تا اخذ درجه دکتری در آلمان ادامه داد. در خلال جنگ جهانی اول در ارتش آلمان خدمت کرد ، سپس در دانشگاه برلن به تدریس پرداخت. با ورتهایمر و کهلر که از پیشروان مکتب گشتالت اند همکاری داشت سپس به آمریکا رفت و تا آخر عمر در آنجا ماندگار شد.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 25 آبان 1390برچسب:, :: 21:10 ::  نويسنده : محمد شریفی

شرح حال

اسکینر ( 1990-1904) در ایالت پنسیلوانیا متولد شد. در ابتدا رشته های زبان انگلیسی و نویسندگی و حقوق را تجربه کرد بعدا به روانشناسی روی آورد. یکی از علاقه های اصلی او پیوند دادن یافته های آزمایشگاهی به حل مسایل انسانی بود. اسکینر در رمان خود به نام آرمانشهر (Walden two) برداشتش را از جامعه آرمانی اش نشان داد که نه تنها بر اصول علمی رفتار انسان استوار بود بلکه طوری طراحی شده است که به جای روش های کنترل آزارنده ، روش های مثبت کنترل بر آن حاکم باشند.  از خدمات او می توان به مواردی چند اشاره نمود از جمله: یادگیری برنامه ای، ماشین های یادگیری، به کاربردن مهندسی رفتار در رفع انواع مشکلات در سنین مختلف مثل هراس ها، اختلالات روان پریشی و .... همچنین کتاب فراسوی آزادی و شان اسکینر از شهرت جهانی دارد. در خلال جنگ جهانی دوم اسکینر کوشید تا نظزی خود را در زمینه دفاع ملی به کار گیرد.

 



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


با سلام شریفی هستم کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی در این وبلاگ سعی می شود مطالبی در حیطه ی روان شناسی تربیتی و حیطه های مرتبط با آن به نمایش گذاشته شود. امیدوارم با نظرات ارزشمندتان بنده را در هر چه پربارتر کردن این وبلاگ یاری فرمایید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روانشناسی تربیتی و آدرس educationalpsychology.LXB.i r لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 46
بازدید کل : 129377
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1